Jom Click Nuff!!

Followers

Monday, April 12, 2010

~Sabah Borneo~

Salam....hai kengkawan..he..aku sebenar nye tengah xsihat nih..bile preggy ni mcm2 sakit datang..so ade mse je aku bukak blog..lain2 aku duk diam je kt ofis n rumah..

Sebenar nye bnyak citer yang aku nk citer kan dlm blog..almaklum la..dah lme aku x msuk n wat n3 nih..klu ade pun bukan cter aku sgt..kali ni aku nak citer pasal perjalanan ku ke Sabah..

Hubby dapat gi sabah..Time ni hubby tempahkan 2 tiket tuk aku skali..almaklumla,semenjak kawan sampai la kawin aku xpernah jumpa family blah FIL yg menetap di sabah. Sebelum kawin ade gak family hubby balik Sabah..tu pun dah 6 tahun xjumpa..

Jadi bile dpt kesempatan ke sabah atas urusan kerja,hubby pun xnak la tinggal kan aku yang ketika nih ngah mabuk teruk..tapi bab berjalan,no 1..huhuhu..

Jadi, kami bertolak pada 20/1/2010 ~ Gambar ni ketika kami nak berlepas ke Sabah..wa gitu..excited sangat...

Ini adalah kali pertama aku naik flight..Jadi agak gemuruh gak..sebab mabuk aku ni belum hbs lagi..aku risau time dlm flight ni mau termuntah dibuat nye..tapi alhamdulillah la xde..elok lak mabuk aku xmenyerang waktu nih..macam tau2 je bagi aku berjalan dengan tenang tanpa gangguan..huhuhu

Dalam flight disediakan makanan pagi dan minuman tuk pelanggan..layanan dalam MAS memang 1st class..Aku pilih makan roti canai..tapi xmasuk lak ngan tekak aku..so tukar ngan hubby yg makan nasi lemak..huhuhu

Pandangan atas kapal memang mengayatkan..tapi bile sampai kat atas ni jadi terpegun lak..

Dah sampai..xsampai pun penerbangan 2jam 1/2, Kami dah sampai kat KK..Kehadiran kami disambut oleh sorang dato' dan datin dari sini.. kami bawakan ole2 dari semenanjung iaitu roti gardenia..hehehehe..rupe nye sini xde roti tu..so siap ditempah sebelum kami berlepas..Dato' ni memang org politik kt sabah ni..juga seorg usahawan..xsombong..begitu gak dgn wife dia..senang kalau semua org2 kaya xmemilih kawan serta x menyombong mcm dato' & wife dia..

Sampai je kat bilik hotel, aku belasah je...terus masuk bilik air tuk mandi air panas hilangkan rase pening2..bilik nye agak kecik..pada mule nye aku xperasan sangat dan x kisah sangat..tapi bila CC hubby datang, dia check bilik kami, dia bising kat pengurus hotel sbb bagi bilik yang kecil..tapi kami xkisah sbb bukan ramai pun..2 org je..

Malam pertama kami sampai, aku dah ajak hubby jalan2 kat pasar filiphine..Banyak barang2 cenderahati tapi mahal2..kami xbeli terus sbb hubby cakap ade masa 5 hari lagi..jadi aku jalan2 kat belakang pasar tu ada macam pasar malam..ikan segar2 dipanggang disitu..wa..sdap nye..time mengandung ni aku kurang mkn seafood..sbb aku loya..tapi mabuk aku ni macam faham2 je..bg can lak aku nk mkn seafood..hehehehe..

Ini pilihan aku dan hubby..aku jadi rambang mata..xtau nk pilih yg mne..siap leh tawar menawar lagi..murah pun murah..ape lagi,xtunggu lama la..terus cari tempat duduk..huhuhu

Ha..ni lagi 1 tambahan yg ade kt sini..rumpai laut..sebelum ni aku xpernah tengok rumpai laut..kalau xsilap aku yg aku tengok dlm tv pun lain rupe nye..so aku sje nak try..mne tau sedap..sebelum aku ambik, kene kol FIL dlu tuk pastikan rumpai laut ni boleh dimakan org mengandung atau tidak..nasib FIL cakap boleh..so ape lagi..ngap je la!!!!

Malam pertama kat hotel memang best..cume aku meragam bile nak tido..xtau knp aku xleh lelap kn mata..siap menangis mcm budak kecik..hubby la truk dibuat aku..sampai pukul 3am baru aku leh lelap..tu pun jenuh hubby baca2..tp pukul 6am aku dh trjaga sbb haus..so wat minuman la baru tido balik..

21/1/2010 ~ Pagi2 lak hubby kene gi JPJ KK..So sepanjang hari aku sorang2 kat hotel..nak kuar jalan2 malas..aku mesej sepupu yang ade kat sini..sempat gak kiteorg jmp kat airport smlm..tapi dia xleh nak dtg pasl ade operasi..hm..duk hotel tido je la..huhuhu..nasib hubby sampai tengah hari je..leh la aku ajak hubby jalan2..

Petang tu kami jalan2 tengok kedai & beli la baju tuk ibu mengandung nih..xpk lagi nak beli barang2 cenderahati..sampai la ke ptg aku naik hotel..ingt nak mkn tempat smlm sbb terasa nak mkn rumpai laut lagi..sekali dapat kol dari CC hubby ajak mkn kat restoran seafood..sebenar nye aku xnk gi,tapi hubby ajak gak sebab Timbalan Ketua JPJ ada..hm..bagi la muka sikit tuk diaorg..

Kami dijemput dengan kereta JPJ. Memang layanan org sini tip top!!Siap dijemput dan dihantar lagi..Aku dengan simple berseluar cerut dan t-shirt je gi jmp Timabalan..hahahaha..tapi Timbalan hubby pun jenis xkisah..dia tau aku ngah pening2 mengandung..so aku nye makanan pun diaorg nasihatkan jgn terlalu bnyak yg x elok..

Best dpt makan macam2 seafood yang fresh2..tapi aku xbnyak mkn pun..pening tengok nye..
22/1/2010 ~ Pagi2 lagi CC ajak aku n hubby gi pasar kat depan hotel tapi kereta JPJ dan pemandu siap tunggu kat depan hotel..he..sedang kn gi pasar dpn hotel je..Kami ikut CC je..kami pun xtau nak beli ape..so jadi peneman je..

Kalau tengok CC beli ikan,fuh,mcm pemborong ikan dah rupe nye..ikan2 kt sni memang segar2..trus dari nelayan..start meniaga pun dari kul 3am..trun2 dari laut terus meniaga..cemu aku start pening bile msuk pasar ni..terhuyung hayang aku berjalan..nasib hubby paut n aku..kalau tak,mau tersasar..

Selepas layan CC borong ikan, kami ke pasar kering lak..kat sini kami beli ikan masin dan bermacam2 ikan kering lagi..ikan bilis,ikan trubuk masin dan paling best dpt beli belacan sabah..sedap belacan sabah ni..MIL pun suke kalau dibuat sambal belacan..

Dah nak dekat pukul 11am baru kami balik ke hotel sebab CC nak bekejar ke airport sbb flight kul 12.30pm..aku dan hubby lak tunggu pakcik nye dari Keningau ambil kami tuk ke sana..pukul 2.30pm pakcik hubby baru sampai..ini la kali pertama aku jmp abg FIL..sebelum ni adik beradik FIL pun kenal aku dlm gambar je..huhuhu

Sebelum kami bertolak ke Keningau, kami singgah ke UUM Sabah ambil adik hubby yg belajar kt sne..Seronok sgt dpt jmp SIL sbb dah lame xjmp..huhuhu..

Kami jalan2 kat shopping compleks kat KK..besar nye shopping compleks tu macam 1 Utama gak..tapi lengang je..xramai org..Lepas makan baru kami bertolak ke Keningau..penat..

Begini la sepanjang perjalanan ke Keningau..turun naik bukit..walaupun jam baru pukul 5pm, tapi keadaan jalan nye berkabus macam pukul 6am..sejuk sgt..aku rase Genting pun dah kurang kabus nye..ini masih tebal lagi dan sejuk smpai ke tulang..

Sampai sahaja kat Keningau, kami singgah rmh Pakcik hubby tuk tido dlu..sebab dah senja..badan pun penat sangat nak sambung perjalanan ke rmh atuk hubby. Mabuk aku time ni sudah datang..so muntah2 la..malam tu kami makan luar je..balik pun agak penat trus tertido..nasib aku x meragam..huhuhu

23/1/2010 ~ Pagi kat sini pukul 6.30am pun dah terang benderang..aku bangun agak awal tapi tengok pakcik & makcik hubby xde gi KK sebab makcik hubby ade kelas PJJ kat sne..ambik master kalu xsalah..

Jadi kami tunggu lagi seorang Adik FIL yg akan bawak kami jmp nenek & atuk hubby..tengah hari tu baru mereka sampai..jadi kami trus ke pedalaman kg FIL..Seronok tengok suasana nyaman & luas..sampai sahaja kat rumah Makcik hubby, belakang tu rmh nenek hubby..dari jauh atuk hubby lambai kat kami..hubby trus gi dan tanya kat atuk nye "Kenal lagi ke atuk kat Faizal?"
"Mau tidak kenal..ini Faizal kan?"Dengan loghat Sabah nye...Walaupun dah menjangkau hampir separuh abad, tapi ingatan atuk memang kuat..hubby cakap last dia blik ke kg ni tahun 1996..bayang kan la dah berapa lama..

Jadi antara cucu, atuk & nenek melepaskan rindu masing2...

Hubby seronok menceritakan hal family kat atuk & nenek..walaupun mereka bukan lah org islam,tapi mereka memahami keadaan kami..Petang tu kami dibawa berjalan2 kat kawasan kg..hubby jumpa makcik & pakcik yg duduk tidak jauh dari situ..semuanye satu kg..siap hubby tunjuk tempat permainan time kecil2.he..

Ini pulak rumah FIL sebelum nenek & atuk pindah..

Tepi rumah besar ni,ini podok atau rmh FIL time kecil..korang bayangkan la org dulu2 duduk kat rmh yg hnya didirikan dengan daun2 kering je..lagi pun kecil dan xde api & air..mcm mne la time tu ye..

Lepas 1 kg tu kami jelajah, kami balik ke rmh makcik hubby. makan malam dan bersiap tuk balik ke rmh pakcik hubby. kami xboleh tido disana disebabkan esok pagi2 kami kene rush ke airport KK..jadi malam tu kami balik ke rmh pakcik hubby yg duk kat pekan..

24/1/2010 ~ Pukul 5am aku dh bangun bersiap..agak penat sebab berjalan kesana sini..tapi dalam hati tuhan je tahu mcm mne seronok nye aku kat sini..rse xnak balik je..kejap sangat berada disini..

Kami bertolak pukul 6.30am ke airport dan singgah beli sarapan..rasa nak makan roti canai tapi kuah nye xleh msuk lak ngan tekak aku..Jadi makan nasi lemak hubby..he..kne tukar lagi..perjalanan yg bekejar ke airport memang rase lame la plak..pukul 10am kami kene ade kat airport..pukul 10.30 flight..tapi kami agak lambat..jadi tempat duduk pun terpisah..huhuhu..

Kami sampai KL dalam pukul 12.30pm gak..badan betul2 penat..sepatut nye ade kelas..aku terpaksa ponteng la..xlarat sangat nak gi..so balik terus tertido..

Korang tau..aku leh xsempat nak beli ole2 tuk kawan2 n family..geram dengan hubby suke tangguh2 kan..last2 xbeli langsung..lps ni aku kene beli siap2..tapi kenangan ke Sabah xkan luput dek ingatan la..seronok sangat sampai xterucap!!!