Jom Click Nuff!!

Followers

Sunday, February 28, 2010

~Umbut Kelapa~

Salam semua..he..jarang2 aku dapat bukak blog sekarang ni..bukan pasal sibuk dgn kerja ofis atau belajar..tapi malas sgt nak bukak..cite memng banyak..tapi xkuasa nak masuk kan gambar n tunggu beberapa minit tuk upload gambar..hish..semenjak mengandung ni memang jadi pemalas lak..hehehehe

1/3/2010~Minggu lepas aku kepingin kan umbut kelapa..walaupun xpernah rasa,tapi cukup la setakat mendengar je aku dah terliur..Kawan aku bercerita pasal umbut kelapa ni..aku memang xpernah rasa dan tau pun ade batang kelapa yang kite boleh makan..he..punye la bandar nye aku nih...

Dalam minggu tu aku mintak hubby cari kan..masak nye senang je..masak lemak putih macam masak kobis masak lemak je..tapi bukan aku yang nak masak..aku mintak MIL aku yang masakkan..memang terasa nak MIL yang masakkan..sebab air tangan MIL dengan mak aku memng lain..tapi same2 sedap..jadi time ni aku terasa sangat nak MIL masakkan tuk aku..

Jadi kami balik kampung hari Jumaat malam..Hari Sabtu (27/2/2010) pagi kami ke rumah MIL..FIL ade,maklum la..semenjak FIL ditukarkan ke balai Sg Siput,memang jarang dapat jumpa..ni bile FIL tau aku nak balik,FIL mintak cuti same dengan kami..

Sian FIL..FIL memang cari 1 minggu umbut kelapa tu..tapi xjumpa..jadi petang Sabtu tu FIL dah asah kapak..aku pelik gak..iye la..aku dah pesan banyak kali kat hubby kalau xde ape yang aku nak,jangan susah kan FIL & MIL..diaorang kalau boleh nak penuhi ape yang aku nak..tapi wat aku jadi serba salah lak..

Sekali FIL tebang pokok kelapa depan rmh dibantu oleh hubby..sian FIL..tapi aku xleh kate ape..kang kene ceramah lak..maklum la cucu sulung diaorang yang nak makan..he..bile dah tebang , dekat dengan buah kelapa tumbuh tu FIL kerat2 sampai kat dalam batang nye..lembut batang tu..terus FIL potong kan sikit bagi aku makan dulu..aku pun rase la mentah-mentah..1st time rase pelik gak sebab makan gitu je..xpayah masak ke?macam2 dalam kepala otak aku ni..tapi FIL suruh rase dulu..aku pun makan la..SEDAP nye!!!!!

Umbut kepala yang mentah ni manis..banyak gak dapat tuk 1 batang pokok yang dah tua nih..FIL cakap org mengandung kalau teringinkan sesuatu kene dapatkan cepat dan kalau boleh biar bagi dia rasa dulu..xboleh orang lain rasa..jadi bile umbut MIL dah siap masak,terus FIL tuangkan dalam pinggan suruh aku rasa dulu..huhuhu..macam anak raja dilayan nye..terharu sangat..

Alhamdulillah..ape yang aku inginkan setakat ni dipenuhi oleh hubby, family hubby dan family aku..kire nye bile mengandung ni keutamaan diberi sepenuh nye la pada kite..huhuhu..ni yang semangat nak mengandung lagi..hehehehe

3 ulasan:

Naura said...

oit..tipu mak..kata laki kamu yang nak makan..

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Naurah Napiha said...

To Naura's Villa :- Mane ade org tipu..mak yg tipu korg..mls nk dgr ade yg bising2..huhuhu

To Hapi :- Hai..happy to u to...

Post a Comment