Jom Click Nuff!!

Followers

Thursday, September 3, 2009

~Bila Hubby Terasa Nak Makan Sesuatu~

Hai semua...
1/9/2009-Lps balik dari kampung..Aku jadi bler2 je sbb xtau nak masak ape..Ape lagi..aktiviti bukak blog resepi la..ha..best2..tp nak masak ape ye??

Aku pon gatal msj hubby..kot2 dia terasa nak makan ape2..maklum la..org puasa ni banyak kepingin nye..sekali hubby ckp nak makan ikan masak sambal ngan kerabu sotong..kate nye kerabu sotong yang aku wat dulu sedap..hehehe..ayuh semua..kite bukak blog yang berkenaan..

~Kerabu sotong..dari blogresepi..halal ye kak..he~

Kerabu sotong nih aku dah pernah buat sebelum ni..So bile balik aku pon siap la beli barang ngan hubby..hubby tolong buat kan kerabu sotong ni..sedap..tp ade bahan yang agak kureng kt situ..maklum la..lain tangan lain rse nye..tp ape2 pun hubby memng terbest sbb sudi menolong aku kat dapur..

~Ayam masak padang...special dari Kak Hana~

Sementara hubby buat kerabu sotong tu,aku pun dah sinsing lengan baju nak buat Ayam Masak Padang nih..resepi ni lak aku ambik dari blog Kak Hana..mekacih kak sbb xkedekut ilmu..Seronok dapat bertukar2 masakan ngan akak..siap aku tnye lagi ape bahan2 yg merumit kan tuk aku pk..hahaha

Ok..korang layan la resepi yang aku cilok dari blog Kak Hana ni..LLLLLaaaaaYYYYaaaaNNN!!


Bahan-Bahan

1 ekor ayam dibersihkan dan di potong lapan
1 1/2 biji kelapa
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 inci halia
4 batang serai
4 inci lengkuas
cili kering mengikut pedas
1 sudu teh serbuk kunyit *hana gune kunyit idop!
asam keping
2 helai daun kunyit di siat siat

Cara Cara

1. Semua bahan dikisar halus.
2. Kelapa diperah dan ambil santan cair sebanyak 3 cawan dan santan pekat 2 cawan.
3. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi.
4. Masukkan ayam digaul rata, setelah itu masukkan santan cair.
5. Masak dengan api yg sederhana, apabila ayam telah masak dan empuk masukkan
pula santan pekat.
6. Masukkan asam keping, garam dan daun kunyit.

Elok je hbs aku masak,waktu berbuka pun dah tibe..ape lagi..siap buat air dan duk depan hubby..smbil tu tunggu la komen dari pengadil ni mcm mne masakan kali ni..he..hubby ckp ok..biase la..klu perut dah lapar,garam tumpah pon dah xrase..

Ape2 pun memang sedap la..kene tuk resepi Kak Hana ni ngan tekak aku..klu x,mau aku buang je klu xok..xbaik tau..rezeki jgn membazir..ape2 pon aku dah cube..korang bile lagi...Ciaw!!

2 ulasan:

FaHaNa's BloG said...

waduhh.... semakin pandai memasak heheh baguzzz

Naurah Napiha said...

To Kak Hana :-
Sape yang ajar kak??mekacih la cikgu..

Post a Comment