Jom Click Nuff!!

Followers

Wednesday, September 9, 2009

~Special Tuk Hubby~

Assalamualaikum W.B.T

Hai keng kawan semua..tuk bulan puasa kali ni aku suke sgt nak mencube sesuatu yang baru..Aku rajin ke blog2 resipi nih..bile perut tengah lapar,nmpak ape je sedap..hohoho..Jadi tunggu ape lagiiii??Jom membelek resepi..

8/9/2009-Hubby ajak g beli barang..hm..aku pun ok kan je la..maklum la..hubby byr kn..laju je la tanagn ni mencapai ape yg dilihat..Kalau boleh nak beli je 1 pasaraya tu..huhuhu

Dah siap barang2 nye,xnk tunggu lama2..trus balik sbb jam pun dah menunjukkan pukul 6.30pm..huh..kang takut xsempat nak masak..aku masak ape??jeng..jeng..jeng...

^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
~Siakap Sweet Sour~

Resepi ni aku cilok dari blog Kak Hana..hehehe..jemput makan kak..menjadi gak..kuah tu aku buat lebih sikit dan tak pedas memandang kan hubby sakit2 perut..so ini tuk menambat selera hubby yang dah xberapa nak selera sbb keluar masuk toilet..

Aku nak berkongsi resepi ni ngan korang..harap korang jgn segan2 tuk mencuba la yek...

Ikan Sweet Sour


Bahan-bahan

• Utk Ikan Goreng
• Ikan - terpulang la ikan apa yg sesuwai dgoreng
• *garam
• *serbuk kunyit
• *tepung jagung
• *tepung kentucky - optional
• Utk Sos
• 1 biji bawang besar - potong dadu
• 2 ulas bawang putih - cincang
• 1 inci halia - cincang
• 2 sudu besar sos tomato
• 2 sudu besar sos chili
• 1 sudu sos tiram
• sedikit air
• nenas dalam tin - potong dadu
• sedikit air nenas
• lada benggala merah dan hijau - potong dadu
• garam dan gula

Cara-cara

• Lumurkan ikan ngan bahan2 bertanda *. Goreng dengan minyak yg panas sehingga masak dan ketepikan.
• Tumis bawang besar, bwg putih dan juga halia hingga naik bau.
• Masukkan sos tomato, sos cili dan juga sos tiram. Kacau. Masukkan air dan juga air nenas sedikit.
• Masukkan nenas, lada benggala hijau dan merah dan juga garam dan gula. ejas la yer sbb sos dah masin dan air nenas pong dh manis. didihkan hingga kuah agak pekat.
• Tuangkan kuah@sos ke atas ikan tadi.
• Hiaskan ikut suka dan hidangkan.

~Bendi Goreng Telur~

Bendi ni pon aku ade cilok kat sape tah..selalu nye aku xletak telur..saje aku tnye hubby nak macam mane..dah hubby nk yang taruk telur nye,aku tuang kan gak la..he..xsia2 aku masak melebihi waktu berbuka..korang tengok la budak nak diet tp nak makan nih..huhuhu

~Tak sabar nak makan~

~Cek makan dulu na..~Akhir nye berjaya jugak aku mengubati sakit perut hubby nih..makan sampai tambah 3 pinggan..tu pun hubby tahan lagi sebab pk nak simpan lauk tuk sahur..sian hubby..xpe..lain tahun kite masak lagi..

Pada aku berbaloi masak sendiri kalau nak dibanding kan ngan makan luar..kira2 dlm rm20 gak la hbs tuk lauk mcm ni..sehari..klu tuk sebulan?..tapi pasal makan jgn berkira..ni tuk badan kite gak..cume sedap ngan tidak tu mesti aku kira kan..sebab yang menyuap ke dlm tekak kite ni la pengubat sebab sehari suntuk berpuasa..sapa setuju??angkat tangan..huhuhu

PS :- Kak Hana,Resipi Blog dan yang lain2..harap halal2 la saya mencuba resepi anda semua..yang penting memng terbest..terima kasih sebab memberi tunjuk ajar..love u all!!!

0 ulasan:

Post a Comment