Jom Click Nuff!!

Followers

Friday, October 16, 2009

~Kenapa perlu sakit menyakiti?~

Hm..geleng kepala bile korang membaca dan melihat bende yg menyakit kn hati ni..Aku tak la sakit hati sangat..malah aku xambik pot pun pasal bende2 nih..pada aku semua bebas meluahkan perasaan dan bebas memperkatakan apa sahaja yang mereka merasa betul..cume ade sesetangah n3 melibatkan orang lain dan sengaja dimasukkan n3 bertujuan untuk menyakitkan hati orang lain..kenapa perlu begitu?

Tengok balik apa tujuan kite mewujudkan blog ini? Pada aku, tujuan semua adalah untuk berkongsi pendapat, mencari kawan2 baru dan yang paling penting berkongsi segala suka atau duka dalam blog untuk tatapan kawan2 blog..tak gitu? Jadi kenapa perlu bersaing saingan atau menunjukkan siapa yg terhebat antara 1 sama lain? Tak paham aku..

Aku terbaca tentang 1 blog yang menceritakan tentang dia bersaing dengan seseorg sejak sekolah lagi..siapa ikut siapa aku pun xtau..siapa yg ingin bersaing dgn siapa pun xtau..pada aku kadang2 kite ni tersalah tafsir niat seseorang..Kan bagus kalau persaingan itu adalah persaingan yg sihat..kenapa perlu digaduhkan tentang siapa paling hebat,tentang siapa paling cantik..tentang siapa yang paling ramai peminat?

Aku pernah juga terbaca kat 1 blog yang lain yang seseorang tu tinggal kn comment yg menyakitkan hati dia..hm..tuk ape la buat macam tu..ni dah merosakkan tujuan kite memblog sebenar nye..Jika kita menceritakan sesuatu atau meminta ditinggalkan comment mesti la untuk menaikkn semangat atau memberi pandangan yg baik..bukan yg negetif..

Kadang2 aku pelik..macam mana dia boleh menilai seseorang tu hanya melalui pandangan dan rasa hati nye sahaja?Membuat keputusan dan penilaian sendiri adalah salah..jika apa yg dikatakan bukanlah niat sebenar seseorang yang diperkata kan itu,bukan kah fitnah nama nye tu??Bukan kah elok dia bertentangan mata dan bertanya sebagai seseorang yg dewasa, bukan dgn meluahkn blog untuk si pemblog yg lain membaca dan menambahkan sakit hati ke 2-2 belah pihak??Kalau macam ni, sampai ke kiamat pun xselesai perbalahan yang mereka wujudkan ini..

Aku belek2 lagi..dia cakap "walaupun dia tau si ttuuuttt tu bukan nk mendengki (walaupun tau niat nye)" Hm..sesiapa yg membaca pun tahu niat si penulis ini..ape niat yg sebenar..memburukkan atau menegetifkan sesuatu bende..Dia bercakap seolah2 niat nye baik..tapi aku bnyak2 kali membaca nye pun aku dah tau niat sebenar si penulis..Astaghfirullahhalazim..Subahanallah..mintak dijauhkan lah..harap2 ape yang aku bayang kan mintak dijauhkn..

Aku baca lagi sampai habis..dia menyatakan bahawa "pemblog 'ttuuuutt' suke ikut cara dia..suke buat ape yg dia buat..suke meniru dan men copy & paste cara dia baik dari sekolah sampai la sekarang walaupun dalam blog.." hm..ni sekadar pendapat aku..Hubby pernah cakap kat aku bile aku mengadu tentang pelajar kelas part time aku ni tiru aku buat buku formula untuk dibawa kemana-mana memandangkan pensyarah meminta kami buat sesuatu untuk senang dibaca dan senang dibawa ke mna sahaja formula itu..jadi aku mncipta buku kecil dan persembahkan pada pensyarah kerana ada markah tambahan kalau buat..aku mendapat no 1 dalam kelas tuk buku formula tu..minggu depan nye ade sorang ni tiru..aku xmarah..tapi saje buat topik cerite kat hubby bile balik dari kelas..hubby pun menjawap "Kan bagus kalau org tu tiru..kite pun dapat pahala nya..lagi2 kalau orang tu ikut cara kita..buat cara kita..dan cara yang dia ikut tu baik dan tidak mengkhianati agama,maka kita dapat pahala nya.." Begitu la yg hubby ajar aku..jadi prasangka aku terhadap kawan aku pun hilang..malah aku lagi ajar dia mcm mana nak tambahkan formula dalam buku tu..kite jgn kedekut dalam hidup ni..nanti allah kedekutkan rezeki kite..

Dalam hal ni aku xsalah kan sesiapa..terpulang la pada sesiapa yang membaca nya..dan si pemberi2 comment sepatutnye menjernihkan lagi keadaan..bukan menyiram minyak tanah ke dalam api untuk menyemarakkan lagi keadaan..buat ape??selain membazirkan waktu korang tu,korang gak menambahkan berat di kiri bahu korang tu..sedarlah wahai insan2 dan umat2 semua..fitnah,khianat,mengutuk ni semua xbawak kemana..juga tak membawa kepada kepuasan atau ketenangan..elok la kite sebagai hamba berserah dan saling maaf memaafi..jangan la kite memandang sesuatu tu dengan pandangan yang negatif..positifkan lah diri ini supaya akal kite pun boleh mempositifkan tindakan kita secara automatik..
insyaallah..

P/S :- Niat aku n3 kali ni bukan untuk memburukkan sesiapa atau menjatuhkan maruah sesiapa..cume kite sebagai manusia sentiasa melakukan kesilapan..bukan nama nye manusia kalau perfect 100%..Jadi kalau ade yg terasa n3 aku kali ni,mohon 10jari aku minta maaf..yang penting niat aku untuk menyedarkan kepada yg telah terlanjur..harap nasihat dan pandangan ini diterima..jgn la disebabkan perkara kecil ni dipanjang2 kan lagi..jika ada salah silap harap ditegur lah..saya pun budak masih belajar..harap maklum..



2 ulasan:

Naura said...

cam tau jer si gerangan yang suka menfitnah tuh..ehm,lantakla dia la..doakan sajer kebahagiaan dia..ha3..

Naurah Napiha said...

To naurah makwa:-
Yg penting kite kene positifkan diri..kn?

Post a Comment