Jom Click Nuff!!

Followers

Wednesday, October 7, 2009

~Layan Aksi Damia~

Assalamualaikum W.B.T

Hai kawan2 semua..hari ni aku dalam mood nak citer pasal ank sedara sulung aku.Anak kepada kakak ke-2 aku.Naurah Makwa. Si kecil ni lak bernama Damia Qasrina.

Tanggal 28/1/2008 lahir seorang puteri di Hospital Slim River..pukul brp?entah la..xhbs interview akak aku tu lagi..tapi yang aku pasti time pagi2 bute..matahari pun belum timbul lagi..Nasib baik semua nye selamat dan xde ape2 masalah baik time bersalin atau time sesudah bersalin..

Sebulan gak la akak aku hbs kan masa berpantang kat rmh mak..Siap selepas sebulan lps pantang tu,akak aku nak balik dah ke Bagan Serai,mak aku leh lak wat muke nak nangis..siap seminggu sekali mak aku mesti nak jenguk cucu sulung nye...

Time kehadiran si kecik ni, rumah mak aku meriah je..siap aku balik,mesti xnk g mana2..aku nak duk tepi sikecik walaupun dah kene halau duk luar sebab abg ipar aku nk salin seluar kt dlm bilik,aku tetap xnk..huhuhu

Memang seronok bile rumah ade budak kecik..meriah xterkata..adik2 laki aku yg xsuke duk rmh pun leh xnk g mana2 sebab nk layan sikecik nih..Abah aku pun xjemu duk dukung cucu nye..Abg ipar sulung aku? Fu!!dia layan je..sebab kate nye nak kene belajar jadi bapak..so practise la ape yg patut..

Kehadiran Damia memng diharapkan memandangkan kami semua suke kan budak2 kecik..aku lak membg suke sgt2..ditambah2 pula sikecil yg belum pandai jalan & bnyak kerenah..huhuhu..memng aku suke..klu yg dah pandai & bnyak kerenah lak aku suke menyakat je..hohoho..sampai akak aku cakap "Tunggu la kamu lak dah ade anak,org lak nyakat anak kamu..kamu duk cium2 anak org sampai lemas..org lak cium2 anak kamu sampai nangis.." time tu xde la rase marah pun..tp duk bayang kn macam mana aku ade ank..time tu kawin pun belum..hohoho

Mari kite layan gambar2 Damia..


~Saat umurnya baru sehari..time ni rase syok nye..dgr si kecik ni nangis, mcm lagu je..merdu~

~9/2/2008..time ni sama tarikh aku bertunang..pagi Damia naik buai,tengah hari aku lak bertunang~

Masa berlalu dengan pantas..si kecil makin lama makin meniti tumbesarannya..ha..time nih Damia dah pandai sikit2..tengok kemera, nmpak orang lalu lalang..bg respon kalau org duk mengacah dia..time ni aku suke nak mengagah nye..sebab suke dengar dia gelak..tp kalau Damia menangis,semua lari..


Disini aku menjadi seorang fotografer baby..memng best merakamkan aksi2 Damia sementara aku ada..Aku memng jarang balik..jarang ade kt rumah..pasal kesibukan kerja & study membuatkan aku susah nak balik kg..si Damia makin hari makin pandai macam2..dari mengagah sampai la berta'tih..setiap hujung bulan bile balik kg,menti xsabar nak jenguk si kecil ni..sebab ade je bende baru yang aku dpt tau dari mak aku..mak aku pun xpenat2 bercerite tentang perkembangan si Damia..Dami dah pandai itu la..Damia dah pandai ini la..dan aku sememang nye xjemu2 nak dengar citer2 terbaru tu..

Ni lak aksi2 yang aku dapat rakam dan aku rase terbest sekali setiap tahun!!!Mari kite llllllaaaaaayyyyyyaaaannnnn.....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

~Perhatikan sarung tangan tu..~
~Time ni walaupun tengah isap puting,tapi leh nampak dia sedang tersenyum..cute sgt!!~

~Tertido sebab penat sampai kat tangan pun leh lentok~
~Time ni belum pandai menerap lagi..tapi kami yg terbalik kn Damia bg dia menerap..kejap2 terhentuk kt tilam..huhuhu~

~Yang ni korang tanye opah dia..aku xtahu menahu!!~

~Tudung pertama yg dibeli tuk Damia..comel kn??kami singgah kt Kuala Kangsar..sempat berjalan2 kat Ipoh..semua pandang mesti tegur..hehehe..~

Damia ni paling suke sekali kat adik aku yg bongsu..Muaz..Bagi dia PokSu nye tu la paling baik sekali..paling dia sayang sekali..sedang kan adik aku ni xpandai layan budak kecik..kalau Damia datang nak manje2 time mood dia xok,mau disiku nye..time tu ape lagi,kene marah la ngan mak aku..bukan dia xsuke Damia,tapi tengah2 tido,Damia dtg duk cium2 nye dia..siap tarik telinga Muaz lagi nak cium muke ..mne xnye PokSu nye mengamuk!!

~Tengok je la aksi nye bile duk dekat PokSu nye..~
~"Yaya nak tengok ape dlm seluar PokSu??~

~"Sayaaaaaaaaaaang...PokSu!!!!!"~

Bile dah meningkat besar sedikit,baru la tau sikit2 perangai si kecik ni..dia ni kuat marah..akak aku cakap sebab time mengandung,akak aku pun jenis kuat marah..Pastu kuat merajuk..Paling dia anti sekali ngan aku!!!Pasal aku pakai braces..dulu sebelum aku pakai,ok je..lps aku pakai braces,dia jdi geram kt aku..setiap kli balik kg,mesti ade tinggal2 bekas kene cakar..kadang2 siap berkejar sampai keluar rumah..kalau xdapat nak cakar aku,dia mengamuk..nak xnak kene bagi gak dia cakar..kire nye jadi rela la aku nih!!huh!!benci sungguh!!!
Ade gak aku sempat snap gambar2 time dia buat aksi2 mcm tu..layaaaaaannnn...

~Muke ni time dia tengok aku cari pasal ngan dia..huhuhu~

~Kalau muke dia mcm ni,baik jgn dekat..klu x,mau dia cakau muke korang!!!~


Paling latest aku jumpe ank sedara aku nih,dia dah pandai macam2..bergaya,buat muke,tiru gaya cakap & cara org lain..paling menampak kan perkembangan nye bile dia mule bercakap..entah ape2 je mulut nye cakap..semua bende dia nak cakap..tapi xpaham ape..huhuhu..paling dia suke buat muke BUSUK!!hehehe...

~Aksi2 ini adik2 jgn tiru ye...BURUK!!!~

~Ada gaya x si Damia ni makan?~~Gaya nye tetap sama~

Semenjak Along aku mengandung nih,Damia jadi rapat sgt ngan Along aku..kejap2 dia usap perut Mak Long nye..siap tepuk2 konon nak gerak baby dlm perut la..Bile baby dlm perut gerak,dia yg terloncat2 sambil tepuk tangan..seronok tengok nye..sampai kn perut aku ni pun dia usap..kate nye ade baby..Kalau korang tnye.."Yaya..mane baby?" dia akan g kat aku,sambil tepuk2 perut aku..hehehe..lawak kn??

~Baby!!!Dengar x yaya panggil??~
~Ade baby dlm perut Mak Long!!~

~Baby..cepat keluar!!yaya nak jumpe!!~

Ade gak perangai xsenonoh si Damia nih..kalau korang cakap sape busuk,dia tunjuk korang..kalau dia berak pun,yg busuk nye korang..bukan dia..xnak hingat si kecik sorang nih..Balik raya tu,aku memng sentiasa stanby kemera kt tangan..bile ade je aksi yg melucukan aku mesti dpt snap!!hehehe..'tiru aksi Damia'

~Sape nak taik idung???..Bawah tu dikorek nye..ats sebelah kiri tu dia nk bg kt aku lps korek,,tepi kanan tu lak dia tersengih lps nyalat kt bju aku!!~

~Perhatian si ibu bile anak main kt luar...kene hati2~
~Korang abaikan org kt belakang tu..memng selekeh sikit..harap semua buat xtau ye..Layan si Damia ni je..~

~Cara halau lalat..beria ditiup nye..tp xpergi pun lalat nih..huhuhu~

~Ade nama kalau nk dia buat mulut muncung nih..bibiyohangit!!!hehehe..panjang kn??~

Sebenar nye bnyak lagi gambar2 si kecik ni..tapi xlarat la nak upload semua..so mane yg terbest je aku dpt upload..klu semua nk upload,sampai sebulan pun belum tentu hbs..ni pun aku makan mase seminggu sebab duk tertangguh2 nk upload semua..huh!!

Best kan layan perangai dan gelagat si Damia kan??aku pun kalau nk citer xhbs..so..layan je ape yg terhidang..ok??hohoho...

P/S :- Tak sabar nak tunggu Along aku bersalin lak..nak layan ank sedara lelaki lak...lagi bnyak kerenah ye??hohoho..aku rase yg ni pun xterkejar klu dilepaskn main kt luar..ni pulak lelaki..hohoho

3 ulasan:

Naura said...

oit..burukla..sapa la yang tgh nguap tuh..

AisyahMhz said...

cmne aku leh x perasan n3 nie..haha kelako la ank sedara ko nie..aku suke tgk time dia marah 2..2 kali da aku bace.

Naurah Napiha said...

To naurah makwa :-
Eleh..buat2 tnye lak..sape lagi kalau bukan mama yaya..sape yg buruk tu xnk ngaku..hahahaha..

To UQ:-
Haah..memng seronak layan sambil perhati kan pembesaran dia..aku yg xsabar nak tunggu dia makin membesar..nak tambah lagi 2 org lak ank sedara ni dah..huhuhu

Post a Comment